Insemination

Omsorg og passion er kernen i alt, hvad vi gør. Hos Danfert & Stork fertilitetsklinik har vi det samme mål som dig – ønsket om at du får et barn. Hos os fokuserer vi på dig, din situation og dine behov.

Hvis det ikke lykkes at blive gravid på naturlig vis, kan vi foretage en insemination. Her injiceres sæden op i kvindens livmoder. Det gør det nemmere og hurtigere for sædcellerne at nå frem til æggelederen, hvor ægget befrugtes.

Homolog og heterolog insemination

Man skelner mellem homolog og heterolog insemination. Ved homolog insemination stammer sæden fra kvindens partner. Ved heterolog insemination anvendes donorsæd fra en sædbank. Der er 3 sædbanker i Danmark: European Sperm Bank, Cryos International og Born Donor Bank og vi samarbejder med alle.

Hvornår er insemination med donorsæd hensigtsmæssig?

• Mandens sædkvalitet er let nedsat, dvs. ved få sædceller eller sædceller med nedsat bevægelighed i ejakulatet.

• Manglende ægløsning eller uregelmæssig cyklus over 35 dage hos kvinden.

• Polycystisk ovariesyndrom (PCOS).

• Hvis parret ikke har opnået graviditet efter 12 måneders forsøg, og begge parter ellers ikke har andre indikationer for ufrivillig barnløshed.

• Hvis parret ikke kan have samleje.

Hvornår er insemination hensigtsmæssig?

• Par, der ikke er blevet gravide efter IVF forsøg med ICSI/TESE.

• Hvis kvinden er enlig eller lesbisk.

• Kvindens partner er infertil, dvs. f.eks. ved manglende sædceller.

• Kindens partner f.eks. lider af en alvorlig arvelig sygdom.

Hvordan forløber en insemination?

1. Bestemmelse af det rigtige tidspunkt

Det er vigtigt, at insemination foretages kort før eller på dagen for ægløsningen. Ved hjælp af ultralydsundersøgelser og/eller ægløsningstests kan lægen beregne tidspunktet for ægløsningen meget nøjagtigt.

2. Oprensning af sæden

Når dagen er kommet, skal der bruges frisk eller nedfrosset donorsæd. Når der anvendes frisk sæd ved en homolog insemination, skal partneren aflevere en sædprøve på dagen. Denne oprenses i laboratoriet, så sædcellerne med god bevægelighed er tilbage.

3. Indføring af sædcellerne

Ved hjælp af et blødt kateter indføres den oprensede sæd direkte i kvindens livmoder. Her taler man om intrauterin insemination (IUI). Behandlingen tager kun nogle få minutter.

Hormonel stimulation

Inseminationen kan foretages i kvindens såkaldte spontane cyklus, dvs. den naturlige cyklus. Chancerne for et vellykket resultat kan hos nogle kvinder være bedre, hvis modningen af æggene understøttes af lave doser af hormoner og planlægning af ægløsning med en indsprøjtning.

Hvordan er chancerne for et vellykket resultat?

Chancerne for et vellykket resultat afhænger ved insemination af flere faktorer –som f.eks. kvindens alder, sundhedstilstand, partnerens sædkvalitet samt en evt. hormonbehandling. Langtfra alle kvinder bliver gravide allerede ved første behandling. Derfor er det som regel nødvendigt med flere forsøg.

Er der risici eller bivirkninger?

Risici ved assisteret befrugtning uden hormonel stimulation er meget lav. Ved anvendelse af meget bløde og fleksible katetre sker der så godt som aldrig beskadigelse af livmoderen ved inseminationen.

Hormonbehandling kan modne mere end et æg, hvorfor der er en øget risiko for flerfoldsgraviditet. Ved ultralydsscanning, der foretages før inseminationen, kan antallet og størrelsen af antal ægblærer/follikler registreres ret præcist, således at risikoen for en flerfoldsgraviditet kan bedømmes relativt sikkert. Hvis der registreres flere store follikler, kan det være nødvendigt at aflyse behandlingen for at undgå en større risiko for flerfoldsgraviditet.

Desuden kan hormoner belaste kroppen. Meget sjældent ses det såkaldte overstimulationssyndrom. Dette medfører f.eks. kvalme, stærke mavesmerter, åndenød eller væskeansamlinger i maven. Disse komplikationer er sjældne. I forbindelse med din samtale før behandlingen forklarer lægen dig, hvordan behandlingen foregår, og om der er risici og bivirkninger.

Det er vigtigt, at du søger læge, hvis du får:

• Kraftige tiltagende smerter.

• Kraftig og tiltagende blødning.

• Feber.

• Tiltagende ildelugtende udflåd.

• Du skal søge læge med det samme, hvis du bliver svimmel, får åndenød, hjertebanken og rødblussende hud, da det kan være tegn på en allergisk reaktion.

Undgå karbad og svømmehal et døgn efter inseminationen, da der er en lille risiko for infektion. Derudover er der ingen forholdsregler. Det gælder om at leve så sundt og så vanligt som muligt. Du kan sagtens dyrke motion, gå på arbejdet og lave de ting du plejer